fredag 14 januari 2011

Akut operation

Igår kl 13,40 fick jag en stark smärta i buken och kunde inte sitta och knappt stå:-S
Och jag kunde inte hämta Embla från dagis. Som tur är så har jag en underbar vän som hämtade henne åt mig.
Ringde in till ackis som tyckte jag skulle komma in akut för en undersökning.
Det var bara att ringa Martins som som tur var jobbade i Östhammar.
Det var bara att packa en väska till Embla utifall att det skulle dra ut på tiden så hon kunde åka till mormor och sova.
Väl inne på gynakuten så fick vi reda på att det var nästan 2h väntetid! 2h!!!
Tur att tiden gick fort.
När det var min tur att komma in så hade jag inte så fruktansvärt ont längre men det var ju lika bra att kolla upp vad smärtan berodde på.
Läkaren hittade 2,5dl blod i buken och ville göra en titthålsoperation utifall om det var ett utomkvedes( ett befruktat ägg som har fastnat i äggledaren)
Jag blev livrädd!
Men läkaren lugnade mig och sa att det var en kort op på ca 30min och att det skulle gå bra.
Jag har alltid sagt att jag skall aldrig opereras eller sövas.
Men jag hade inget val.
Kl 22 åkte jag ner till operation och sa hejdå till Martin, med tårar rinnandes från min kind, innan dom rullade in mig i salen och började förbereda mig.
Satte på EKG, dropp och tillslut så fick jag sömnmedlet. Äntligen!!! Några sekunder efter jag fått medlet somnar jag.
Kl 01,10 kommer jag till upp vaket och skakar någe fruktansvärt.
Efter en stund slutar jag skaka, jag fick nog något smärtstillande.
Sen fick jag ligga kvar på uppvaket i 2 h innan jag kom upp på rummet igen. Och där låg Martin i en säng:-) När jag åkte till op så sa personalen att han skulle få åka hem, men jag bad dom att låta honom stanna men dom visste inte om det gick. Men det gjorde det.
Kunde inte sova många timmar i natt. Det var en del att smälta och ta in.
På em kom läkaren som hade opererat mig och talade om hur det gått. Jag hade ingen aning om varför jag varit på op så länge. Han sa att det tog 100min att operera mig och att han försökte rädda äggledaren och bara ta ut "ägget" men att det inte gick så då fick han ta ut hela äggledaren. Lika bra det tycket han då det bildas ärrvävnad som gör att detta kan ske igen. Och det vill jag inte.
Sen hade utrustningen krånglat lite.
Nu sitter jag här med ömm mage med tre hål i. Ett i naveln och två på sidorna.
Lite jobbigt att röra sig men det går nog över snart.
Mina chanser att få barn i framtiden är nästan detsamma som innan. Som tur är för vi vill minst ha ett syskon till Embla i framtiden.

Så firade vi våran 5 årsdag tillsammans:-/
När vi kom hem idag hade underbara Fanny m familj stoppat in lite godsaker i våran kyl så kan fira våran 5årsdag i dag istället.
Tack Fanny, Sami, Rasmus och Alva för att ni är så goa:-)

//Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar