onsdag 17 april 2013

Beslut och dalarna

I helgen var vi upp till dalarna och hälsade på lite. Så trevligt att komma upp dit och bryta vardagen lite.
Men att hälsa på svärmor mfl var bara ett av våra själ att komma upp. Jag skulle även hälsa på på Kennel Lapinlumon. En kennel som föder upp riktigt fina finska lapphundar. 
Dom fick en kul den 1:a april och det finns en valp för mig där. Dock vet jag inte vilken utan uppfödaren väljer åt mig dvs jag vet inte vilken valp förrns dom är ca 6-7 veckor gamla. Och det finns 4 creme färgade, 1 domino och 1 svart med tecken. Har alltid varit lite anti creme färgade, men börjar tycka om färgen mer och mer. Så det gör att jag inte vet hur jag skall göra =/ Om jag skall tinga en valp i denna kull eller vänta??
 Men jag kan inte vänta hur länge som helst heller för jag börjar arbeta igen i okt och då måste hunden vara rumsren mm mm. Så känns som om det är nu eller aldrig!
 Och som uppfödaren även påpekade så är färgen bara en färg, en färg man lär sig att älska dvs man kommer att älska hunden oavsett färg.
Absolut! Men har man haft en bild över hur man vill att hunden skall se ut och så vidare. Men jag börjar tänka mer att om jag skulle välja en hund helt fritt från en annan uppfödare tex. skulle jag då välja en bra familjehund eller skulle jag bara gå på utseendet??
Hane eller tik vet jag inte heller=/ Spelar nog egentligen ingen roll för mig. Har dock tyckt om handjur bättre, har aldrig haft en tik. Har tyckt att tikar verkar jobbigare som kan bli griniga, äta dåligt vid löpen medans hanhundar är hanhundar året runt. Hanar slipper en hel del sjukdomar som tikar kan råka ut för. Kan inte bestämma mig för om könet har någon betydelse eller ej :/ 
Ne men det lutar mer och mer åt att jag tar en hund ur denna kull då jag känner att jag kan lite på uppfödarens val av individ till oss. Dom har 20 års erfarenhet av detta och verkar mycket mer än väl kunna sin sak!
Men nu är det bara att ta ett djupt andetag och slänga sig ut över stupet och säga:
- Ja jag vill tinga en valp!
Eller?! Att jag alltid skall ha beslutsångest ;) 
Ne det har jag typ aldrig *haha* men detta är ett stort beslut! Och för en gångs skull stannar jag upp och funderar;) 

//Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar